
Nikt nie ma tak mocnej pozycji przed nowym sezonem jak Red Bull. Wszystko wskazuje na to, że ekipa należąca do producenta napojów energetycznych będzie w tak dobrej pozycji jak na początku poprzedniej dekady. Przeszkodzić jej w tym mogą tylko wewnętrzne dysonanse.
Czytaj więcej: Mercedes. Odzyskać utracone mistrzostwo
Sportowe dziedzictwo
Kilka miesięcy temu po długiej chorobie zmarł twórca koncernu Red Bulla Dietrich Mateschitz. Jego wpływ na współczesny sport, szczególnie motorowy był ogromny, a dokładne opisanie jego działań w tej dziedzinie wymagałoby niejednego artykułu. Mówiąc pokrótce: perełką w sportowej machinie Red Bulla pozostaje Formuła 1, czyli zespół fabryczny i AlphaTauri, ale kierowców ze znakiem czerwonego byka można było ujrzeć też w serii NASCAR. Mateschitz miał też w swym władaniu tor w mieście Spielberg, który dzięki jego staraniom zmienił nazwę na Red Bull Ring i ponownie gościł wyścigi F1 o Grand Prix Austrii bądź Styrii, jak to było w sezonach pandemicznych.
W ostatnich dniach pojawiały się plotki o zmianach w strukturze właścicielskiej aktywów należących do Red Bulla w Formule 1. Niemiecki magazyn "Auto Motor und Sport" cieszący się dość dobrą renomą w środowisku, podał informację o chęci sprzedania bądź przeniesienia zespołu AlphaTauri przez akcjonariuszy Red Bulla. Wiadomo, że obecna sytuacja finansowa na świecie zmusza do podejmowania decyzji ograniczających wydatki, są też inwestorzy pałający chęcią wejścia do najszybszej serii wyścigowej na świecie, co jest możliwe niemal wyłącznie przez nabycie udziału w jednej z dziesięciu ekip. Szef AlphaTauri Franz Tost zaprzeczył jednak wszelkim doniesieniom o zmianach w funkcjonowaniu zespołu.
Kwestie finansowe były również gorącym tematem rozmów w zespole Red Bulla w zeszłym sezonie. I podobnie jak w przypadku wymienionym w poprzednim akapicie, zaczęło się od nieoficjalnych informacji. Jesienią po padoku i w mediach społecznościowych niosły się wieści o rzekomym przekroczeniu limitu wydatków budżetowych przez ekipę Czerwonych Byków w sezonie 2021. Mistrzostwo wywalczone przez Maxa Verstappena wywołało wiele dyskusji ze względu na przebieg decydującego wyścigu. Podobnie jak wtedy, do ich powstania ponownie przyczyniło się FIA, które swym brakiem zdecydowania roztaczało atmosferę tajemniczości służącą wyłącznie wielbicielom teorii spiskowych.
Naruszenia dokonane przez Red Bulla określono jako "drobne", czyli nie wykraczające poza 105% limitu. Linią obrony zespołu był jednorazowy charakter tych wydatków, związany z chęcią zapewnienia pracownikom jak najlepszych warunków do wykonywania swoich obowiązków, czyli zapewnienia sławnego już w świecie Formuły 1 cateringu. Sprawa skończyła się nałożeniem kary w wysokości 7 milionów dolarów oraz ograniczeniem o 10 procent możliwego czasu pracy nad bolidem w tunelu aerodynamicznym. Konkurencyjne zespoły uważają te restrykcje za zbyt łagodne.
Poprawić doskonałe
Red Bull w zeszłym sezonie po raz pierwszy w erze hybrydowej zdobył dublet tytułów mistrzowskich. Kierowcy jeżdżący bolidem RB18 wygrali 17 wyścigów na 22, z czego aż w piętnastu najlepszy był Max Verstappen. Holender być może nie zdobył najwięcej pole position, ale dzięki swojemu nadzwyczaj dobremu tempu wyścigowemu oraz wykorzystaniu pomyłek innych zapewnił sobie zwycięstwo w klasyfikacji kierowców na cztery rundy przed końcem sezonu. Po raz kolejny z winy FIA w niecodziennych okolicznościach - zamieszanie dotyczące punktacji Grand Prix Japonii było tak spore, że wiary nie dawano nawet oficjalnym grafikom oraz ogłoszeniu nowego mistrza świata.
Holender jest perfekcyjnym owocem kompleksowego programu Red Bulla w Formule 1. Ma na koncie wiele rekordów w kategoriach zaczynających się od słowa "najmłodszy", ale nie dotyczy to mistrzostwa świata. Długo nie dysponował bolidem, który by na to pozwolił, dodatkowo musiał dojrzeć, by prezentować stabilną formę. Na pobicie wyniku Sebastiana Vettela, również jeżdżącego wówczas w Red Bullu, było o rok za późno. Dwudziestopięciolatek rozwija się intensywnie, a szczyt jego możliwości wyścigowych jest jeszcze przed nim.
Wszystko zależy od możliwości inżynierskich zespołu, nad którymi czuwa Adrian Newey. Jak stwierdził Alexander Albon, partner zespołowy Verstappena przez półtora roku, bolid Red Bulla jest ustawiany tak pod styl jazdy Verstappena, by wykorzystywać w pełni jego potencjał. Jeżdżący z Holendrem mogą narzekać na nadmierną nadsterowność pojazdu, co wpływa na pogarszanie ich wyników, ale Verstappen dzięki temu może zdobywać kolejne triumfy. Na specyfikę auta Red Bulla uwagę już wcześniej zwracał Jenson Button, mistrz świata z 2009 roku i ekspert telewizyjny.
Uwielbienie w Holandii dla rodzimego kierowcy przypomina to, co w naszym kraju działo się w najgorętszych okresach "małyszomanii". Wyścigi Formuły 1 cieszą się tam milionowymi oglądalnościami, chociaż po zmianie nadawcy na serwis streamingowy Viaplay doszło do spodziewanych spadków. Wszędzie tam, gdzie jeździ Verstappen, towarzyszy mu morze kibiców w pomarańczowych strojach czy, co nie jest powodem do chluby, wypuszczających race w tych kolorach, znacznie ograniczając widoczność. To zjawisko zostało dostrzeżone też przez władze Formuły 1, które przyznało organizację Grand Prix holenderskiemu Zandvoort po 36 latach przerwy.
Jednym ze sponsorów Verstappena jest Jumbo, czyli największa sieć supermarketów w kraju. Od roku kierowca współpracuje z Viaplay, co przekłada się na powstawanie specjalnych materiałów przez tego nadawcę. Obecny mistrz świata wciąż pozostaje wierny swoim pasjom z dzieciństwa. Jedną z nich jest simracing. Uczestniczył w wirtualnym Le Mans, gdzie dał wyraz swego niezadowolenia ze względu na liczne problemy techniczne. W tygodniu przed Grand Prix Bahrajnu można było go zauważyć na serwerach iRacing, gdzie jeździł na torze Sebring będąc zalogowanym na koncie pod personaliami jego ojca.
Brak wzajemności
Był taki kraj, gdzie Verstappen cieszył się podobną renomą jak w Holandii. Podczas dwóch poprzednich edycji Grand Prix Meksyku kibice traktowali go jak idola, uciekając się nawet do gwizdów w reakcji na występ Lewisa Hamiltona po wyścigu. Verstappen świętował sukcesy wspólnie z Sergio Perezem, chwalił go również za postępowanie w czasie Grand Prix Abu Dhabi 2021, gdzie Meksykanin przez jak najdłuższy czas przytrzymywał Hamiltona za sobą, pozwalając Verstappenowi na dojście do rywala. Mogło się wydawać, że Red Bull po latach poszukiwań znalazł idealny duet kierowców.
Na tym obrazie w zeszłym roku zaczęły się pojawiać coraz większe rysy. Dwa tygodnie po idyllicznej atmosferze z Meksyku między kierowcami doszło do poważnej scysji. Podczas Grand Prix Brazylii Verstappen był już pewien mistrzostwa, a Perez toczył zaciętą walkę o wicemistrzostwo świata. Holendra zajmującego szóste miejsce poproszono o przepuszczenie swego kolegi na ostatnim okrążeniu, by ten mógł zdobyć więcej punktów. Zlekceważył tę prośbę, a w odpowiedzi na pytania dotyczące tej sprawy mówił, że miał ku temu swoje powody.
Przywołano sytuację z kwalifikacji do Grand Prix Monako, gdy kraksa Pereza przyczyniła się do wywalczenia przez niego wyższego miejsca od Verstappena i późniejszej wygranej w wyścigu. Zastanawiano się, czy zachowanie Meksykanina było celowe. Sprawy między kierowcami Red Bulla przybrały kuriozalny obrót. Doszło do tego, że matka Verstappena uciekała się do komentarzy na temat… życia prywatnego Pereza. Holender zaoferował mu jednak pełne wsparcie podczas ostatniego wyścigu w sezonie, Grand Prix Abu Zabi. Niewiele mógł zrobić, a wicemistrzostwo ostatecznie przypadło Charlesowi Leclerkowi.
Perez nie może wyprzeć ze swej pamięci tego epizodu. Tuż przed początkiem sezonu stwierdził, że wciąż nie może zrozumieć, czemu Verstappen go nie przepuścił, mając w pamięci to, co dla niego w przeszłości robił, poświęcając niejednokrotnie możliwość zdobycia wysokiej pozycji. Tym razem postawił twarde ultimatum - jeśli Holender nie będzie skłonny do pomocy, to on odpłaci się tym samym. Christian Horner, szef zespołu Red Bulla, chce wygasić wszelkie spory, pokładając dużo wiary w zdolności Pereza, zapewniając, że bolid RB19 będzie odpowiadał potrzebom obu kierowców. Kontrakt Meksykanina trwa do końca sezonu 2024.
Nowa ziemia
Do Red Bulla wrócił ten, który opuścił go cztery lata temu. Daniel Ricciardo będzie tegorocznym kierowcą testowym zespołu, poprawiając wizerunek Red Bulla w Stanach Zjednoczonych, gdzie jest niezwykle popularny. Australijczyk pojawił się między innymi w popularnym programie telewizyjnym Stephen Colbert’s Late Show. Symbolem zwrotu w stronę USA była organizacja prezentacji nowego bolidu w Nowym Jorku. Co prawda malowanie na sezon 2023 nie różni się praktycznie od tego znanego z 2022 roku, więc kibice mieli prawo czuć się rozczarowani, ale otrzymają możliwość zaprojektowania swojego na wszystkie trzy wyścigi w USA.
Dużo ważniejszą rzeczą było ogłoszenie umowy z Fordem. Amerykańska firma zobowiązała się do dostarczania jednostek napędowych zespołom Red Bulla i AlphaTauri przez pięć sezonów poczynając od sezonu 2026. Ma to być czas zmian w silnikach, które polegają między innymi na zwiększeniu udziału energii elektrycznej oraz wykorzystaniu w pełni syntetycznego paliwa, ograniczenia będą dotyczyły też jego spalania. Ford ma doświadczenie w tworzeniu jednostek hybrydowych, a zaangażowanie do współpracy Amerykanów pomoże w zyskaniu sympatii tamtejszych kibiców.
Na razie Red Bull wciąż musi konsultować się w kwestiach silnikowych z Hondą. Po testach przedsezonowych można powiedzieć, że to Red Bull RB19 jest najlepszą konstrukcją w tym sezonie, a kierowcy podkreślają, że przewyższa nawet zeszłoroczny mistrzowski bolid. Trzeba pamiętać o tym, że w Formule 1 trzeba dbać o ciągły rozwój. Zarówno technologiczny, jak i w relacjach między kierowcami. W obu kwestiach zespół Red Bulla czeka wiele pracy.



![Kolejny wyścig Formuły 1 odbędzie się w Meksyku (fot. Getty Images) F1. GP Meksyku 202F1. GP Meksyku 2025 [TERMINARZ]. Kiedy i o której wyścig? [GODZINA,DATA]5 [TERMINARZ]. Kiedy i o której wyścig? [GODZINA,DATA]](https://s4.tvp.pl/images2/4/4/3/uid_4437b6e86d3446f99a1489cda4b9b637_width_265_play_0_pos_0_gs_0_height_150_kolejny-wyscig-formuly-1-odbedzie-sie-w-meksyku-fot-getty-images.jpg)



![Oscar Piastri i Lando Norris walczą między sobą o pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej F1 (fot. Getty) F1: klasyfikacja generalna Formuły 1 w sezonie 2025 [AKTUALIZACJA]](https://s6.tvp.pl/images2/6/c/9/uid_6c9999138d344017b171c12b4b13afec_width_265_play_0_pos_0_gs_0_height_150_oscar-piastri-i-lando-norris-walcza-miedzy-soba-o-pierwsze-miejsce-w-klasyfikacji-generalnej-f1-fot-getty.jpg)

1 
1:37:58.574
2 
+30.324
3 
+31.049
4 
+40.955
5 
+42.065
6 
+47.837
7 
+50.287
8 
+56.446
9 
+75.464
10 
+76.863
11 
+79.048
12 
+1 lap
13 
+1 lap
14 
+1 lap
15 
+1 lap
16 
+1 lap
17 
DNF
18 
DNF
19 
DNF
20 
DNF
1 
1:15.586
2 
1:15.848
3 
1:15.938
4 
1:16.034
5 
1:16.070
6 
1:16.118
7 
1:16.172
8 
1:16.174
9 
1:16.252
10 
1:16.460
11 
1:16.816
12 
1:16.837
13 
1:17.016
14 
1:17.103
15 
1:16.961
16 
1:17.412
17 
1:17.490
18 
1:17.546
19 
1:17.606
20 
1:17.670
1 
1:16.633
2 
1:16.978
3 
1:17.145
4 
1:17.199
5 
1:17.232
6 
1:17.242
7 
1:17.253
8 
1:17.396
9 
1:17.415
10 
1:17.526
11 
1:17.552
12 
1:17.574
13 
1:17.598
14 
1:17.664
15 
1:17.801
16 
1:17.994
17 
1:18.046
18 
1:18.412
19 
1:18.581
20 
1:18.611
1 
1:17.392
2 
1:17.545
3 
1:17.566
4 
1:17.643
5 
1:17.692
6 
1:17.829
7 
1:17.883
8 
1:17.938
9 
1:17.939
10 
1:17.954
11 
1:18.218
12 
1:18.232
13 
1:18.266
14 
1:18.281
15 
1:18.323
16 
1:18.348
17 
1:18.442
18 
1:18.721
19 
1:18.855
20 
1:19.194
1 
1:18.380
2 
1:18.487
3 
1:18.760
4 
1:18.784
5 
1:18.916
6 
1:18.997
7 
1:19.038
8 
1:19.090
9 
1:19.331
10 
1:19.384
11 
1:19.409
12 
1:19.472
13 
1:19.680
14 
1:19.689
15 
1:19.862
16 
1:20.073
17 
1:20.153
18 
1:20.310
19 
1:20.371
20 
1:20.854
1 
1:34:00.161
2 
+7.959
3 
+15.373
4 
+28.536
5 
+29.678
6 
+33.456
7 
+52.714
8 
+57.249
9 
+64.722
10 
+70.001
11 
+73.209
12 
+74.778
13 
+75.746
14 
+80.000
15 
+83.043
16 
+92.807
17 
+1 lap
18 
+1 lap
19 
+1 lap
20 
DNF
1 
1:32.510
2 
1:32.801
3 
1:32.807
4 
1:32.826
5 
1:32.912
6 
1:33.084
7 
1:33.044
8 
1:33.139
9 
1:33.124
10 
1:33.160
11 
1:33.334
12 
1:33.360
13 
1:33.466
14 
1:33.599
15 
1:34.039
16 
1:34.125
17 
1:34.136
18 
1:34.540
19 
1:34.690
20 
DNF
1 
37:58.229
2 
+0.395
3 
+0.791
4 
+1.224
5 
+1.825
6 
+2.576
7 
+2.976
8 
+4.147
9 
+4.804
10 
+5.126
11 
+5.649
12 
+6.228
13 
+6.624
14 
+8.006
15 
+13.576
16 
DNF
17 
DNF
18 
DNF
19 
DNF
20 
DNF
1 
+
2 
+0.071
3 
+0.380
4 
+0.502
5 
+0.745
6 
+0.767
7 
+0.768
8 
+0.892
9 
+0.956
10 
+0.961
11 
+
12 
+
13 
+
14 
+
15 
+
16 
+
17 
+
18 
+
19 
+
20 
DNF
1 
1:33.294
2 
1:33.549
3 
1:33.573
4 
1:33.639
5 
1:33.648
6 
1:33.920
7 
1:33.931
8 
1:33.965
9 
1:34.155
10 
1:34.333
11 
1:34.368
12 
1:34.478
13 
1:34.531
14 
1:34.610
15 
1:34.619
16 
1:34.653
17 
1:34.665
18 
1:34.737
19 
1:35.874
20 
1:36.080








































Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.